Länkar

webmaster: wolfgang@leipe.se

Reseberättelser

Kenya 2011-resan

Sommaren 2011 gjorde jag, min hustru samt några vänner en fantastisk resa till Kenya. Det blev både Safari och sol&bad. Safarin genomfördes i Masai Mara, den stora Nationalparken som går genom både Tanzania (Serengeti) och Kenya. Det blev en 3-dagars Safari med sammanlagt 5 Game Drives. Vi var 5 personer i bilen och hade egen chaufför (driver). Vi bodde i en camp som heter Ilkeliani, http://ilkeliani.com/ilkeliani/. Här bodde vi i tält vilket innebar att man kom naturen väldigt nära även på natten då olika djurläten kom och gick, bl a hyenor mm. Kan starkt rekommenderas. Då vi var här i juni/juli så var det egentligen vinter lokalt och därmed lågsäsong. Detta faktum avspeglar sig både på priset, flygbiljetterna och på det relativt låga turisttrycket. Det kändes som om vi hade hela savannen för oss själva.

Vi gick upp tidigt om morgnarna när det fortfarande var mörkt för att ge oss ut på savannen och spana efter de vilda djuren. Upplevelsen var rent magisk. Att få vara mitt ibland alla dessa vilda djur i deras egen miljö med milsvida vyer är helt enormt. Ofta fick man nypa sig i armen så att man förstod att det var sant och att man inte tittade på TV eller var i någon djurpark hemma. Magnifikt helt enkelt!

Det blev många olika arter till slut, ca 75st inklusive fågelarter. En del var det många av, zebror, antiloper, elefanter mm. Andra fick man leta länge efter innan man fick en chans att se dom. Det djur som var svårast att få tag på var nog Leoparden, detta otroligt vackra djur. Skygga och få till antalet, men till sist blev det 3 olika individer vid 3 olika tillfällen även om den sista bara kunde skymtas svagt. Den hade förmodligen strax innan fällt en stor antilop som den dragit in i buskaget. Vi såg först gamarna i luften på långt håll vilket väckte vår uppmärksamhet. När vi kom närmare så följde vi gamarnas blick (de som satt i träden) och efter lite detektivarbete kunde vi till sist lokalisera katten. Den första Leoparden vi såg var förresten uppjagad i ett träd av ett tjugotal Lejon. Det blev ”skumpa” tre gånger tack vare dessa 3 djur! Tradition enligt min bror.

Girafferna måste också nämnas. Dessa majestätiska djur som tillsammans med elefanterna har en air av lugn kring sig. Vackra och imponerande. På tal om elefanter. Dessa såg vi titt som tätt. Både enskilda djur och stora flockar på upp till 30-talet djur. Nästan ljudlöst kom dom gående förbi bilen, så stora, så imponerande.

Vid ett tillfälle fick vi även se ett flodhästpar uppe på land mitt på dagen vilket inte är så vanligt. Det var en hona och en hane som var på väg in i ett buskage, Hmmm…undrar vad dom skulle göra?

Det blev även många lejon vid olika tillfällen. Även här råkade vi på ett par som var ute på ”Honeymoon”. Och plötsligt framför våra kameror så…ja just det, se bilden. Grymt!

Vid ett annat tillfälle fick vi se två honor ute i ”lejongräset” och efter att ha beskådat dom ett tag så började den ena av dom gå iväg nedåt ett buskage. Vår driver bestämde sig för att sakta rulla efter och ca 100m längre bort så fick vi se var hon var på väg till. Två små lejonungar uppenbarade sig i gräset. Kanske någon månad gamla. Otroligt gulliga och fina. De hoppade glatt efter den förmodade mamman tillbaka till den andra honan varvid ett pussande, buffande och tvättande vidtog.

Ett annat lejon vi fick syn på hade fällt en Zebra och låg nu och vaktade bytet. Ute på fältet låg en Hyena och avvaktade vad som skulle hända.

Ja, många djur blev det till slut men man kunde inte se sig mätt ändå. Vi hade tur som fick se alla ”The Big Five”-djuren, Elefant, Noshörning, Buffel, Lejon och Leopard. Man vill bara tillbaka.

Campen Ilkeliani drivs av Masaier . Alldeles i närheten av Campen ligger en genuin Masai-bosättning. Det blev givetvis ett besök här också med hoppdans, rundtur etc. Även en heldag i Nairobis Nationalpark hanns med. Här fick vi bland annat se fem noshörningar på ett och samma ställe.

I samband med Nairobivistelsen så besökte vi även Karin Blixen Museet, Elephant Orphanage mm.

Efter en vecka så styrdes kosan till kusten söder om Mombasa, närmare bestämt Diani Beach. Här hade vi bokat en liten Cottage som ligger ca 40m från stranden. Kan rekommenderas! Stället heter 420South och drivs av en kvinna vid namn Hillary. I hyran så ingick både Kock och Städning/ tvättning. Snacka om semester ;-)

Kusten här nere och stranden i synnerhet är helt fantastisk. Den fina korallsanden, nästan som bakpulver, känns sval och sjön att gå på trots det varma klimatet. Lokalbefolkningen som är relativt fattig är mycket trevlig och tillmötesgående. Gäller nog de flesta i Kenya!

En heldag i Mombasa hann vi även med. Vi besökte det gamla fortet ”Fort Jesus” där slavhandel bedrevs förr, gamla stan, diverse marknader samt djurparken. Här fanns bland annat ormar, sköldpaddor, krokodiler mm. Mombasa är ett myller av folk och bilar. Skulle nog inte köra själv här. Som tur är så hade vi ”privatchaufför” här också i form av en lokal Taxikille vi lärt känna lite i Diani Beach. Mycket prisvärt måste jag säga.

En dag tog vi oss ner längs kusten till en marinpark för att åka ut och snorkla på revet mm. Tyvärr var det rätt så grov sjö denna dag så det blev en tuff snorkling (min första som vuxen). Men jag fick i alla fall se en hel del fantastiska fiskar och koraller. Som att vara i ett akvarium. Vi snorklade sedan även vid 420South en dag då vädret var lugnare. Vi följde även med några lokala fiskare ut för att fiska en tidig morgon. Det blev några småfirrar. Otroligt färggranna!

Måste också nämna den mycket speciella restaurangen ”Ali Barbours Cave Restaurant”. Denna restaurang ligger i en naturlig korallgrotta med himlen som tak. Fantastisk miljö, god mat och mycket prisvärt. Missa inte denna om ni har vägarna förbi!

Ja, allting tar ju slut någon gång och efter styvt två veckor var det dags att åka hem igen. Men vilka minnen! Ett stort tack till min bror Holger som bor och lever där nere och tack även till vårt resesällskap från Harplinge. Delad glädje/ upplevelse är dubbel glädje!

Nedan finns ett axplock på de över 2000 bilder vi hade med oss hem. Klicka på bilderna för större format.

Bilderna är tagna med en Sony a700 m Sony 70-200/2.8 (+2x extender i vissa fall) eller en Sony Cyber-shot DSC-WX5

Allt handhållet.

Wolfgang Leipe © 2011 • Samtliga texter och bilder på dessa sidor ägs av Wolfgang & Pia Leipe och får inte kopieras eller spridas utan vårt tillstånd. All text and images on these pages is owned by Wolfgang & Pia Leipe, and may not be copied or distributed without our permission.